De slimme energiemeter in de meterkast van ruim 9 miljoen huishoudens doet in toenemende mate niet wat je ervan zou verwachten: het op de voet volgen van het stroom- en gasverbruik van huishoudens. Juist met de torenhoge energieprijzen is dat van groot belang.

Energieleverancier Eneco trekt hierover aan de bel, zo schrijft Het Financieele Dagblad woensdag. Uit verschillende rapportages zou blijken dat zo’n 4 tot 4,5 procent van de meters storingen geeft bij het uitlezen. Omgerekend treft dat zo’n half miljoen huishoudens die geen inzicht in hun dagelijkse energieverbruik kunnen krijgen.

De meters zijn geplaatst door netbeheerders zoals Liander, Steden en Enexis en zij moeten ervoor zorgen dat het uitlezen van de meterstanden en het doorsturen daarvan naar de energieleveranciers foutloos verloopt.

Vattenfall, dat met 2 miljoen klanten bijna even groot is als Eneco, zegt tegen het FD dat het kampt met een storingspercentage van 3 procent. Bij storingen moet Vattenfall teruggrijpen naar het handmatig doorgeven van meterstanden door klanten en op basis daarvan voorspellingen doen.

Het probleem speelt al langer in de sector en stamt vooral uit verbindingsproblemen tussen de digitale energiemeters en zendmasten. Energieleveranciers en netbeheerders hebben afgesproken dat een storingspercentage van maximaal 1 procent acceptabel is.

Om het probleem aan te pakken vraagt Eneco nu dat markttoezichthouder ACM ingrijpt. Deze geeft tegen het FD aan dat er nog geen formele aanvraag ligt van Eneco. Maar zelfs als de ACM die op korte termijn binnenkrijgt, is het de vraag wat de instantie kan doen. Er zijn namelijk geen wettelijke afspraken over normen voor storingspercentages. Met de nieuwe Energiewet komen die er vermoedelijk wel.

LEES OOK: Eneco, Essent en Greenchoice hebben verhoging energietarieven van oktober te laat aangekondigd – klanten kunnen bezwaar maken